Literatuuronderzoek 3
Opdracht voor de maand oktober is het doen van literatuuronderzoek. Per artikel aangeven wat je ervan vind en wat je eruit haalt. Daarnaast ook voorbereiden op de Onderwijsdagen in Rotterdam.
Handig overzicht, maar voornamelijk informatie die ook bij ons al bekend was. Één nieuwe mogelijkheid om een tour te maken: Roundme (VRmaster, Smart2VR en InstaVR kennen we al). Wel makkelijk als achtergrond informatie en voor een overzicht van middelen en materiaal.
Interessante punten (diktedrukte stukken) uit de onderzoeken voor ons eigen designteam:
- Workshop VR in het onderwijs van ENVERSED academy
Handig overzicht, maar voornamelijk informatie die ook bij ons al bekend was. Één nieuwe mogelijkheid om een tour te maken: Roundme (VRmaster, Smart2VR en InstaVR kennen we al). Wel makkelijk als achtergrond informatie en voor een overzicht van middelen en materiaal.
- Brochure van Kennisnet over VR in het onderwijs
Interessante punten (diktedrukte stukken) uit de onderzoeken voor ons eigen designteam:
David Kleeman geeft aan dat ontwikkelaars nog zoekende zijn hoe ze het nieuwe medium in kunnen zetten. Wat houdt de aandacht lang vast en naar welke ervaring wil je terug blijven komen is daarbij een belangrijke vraag. Volgens David zijn spellen hierbij een uitgangspunt en dan vooral met een open ervaring zonder vast einde. Spellen die creativiteit combineren met een gevoel van aanwezigheid in wat je zelf hebt gemaakt. Tenslotte zegt hij dat het ook van leraren afhangt hoe ze VR integreren in hun les. VR kan een uitgangspunt zijn voor een discussie geen vervanging van de les.
Volgens Kleeman kanVR een waardevol hulpmiddel zijn. Het vergroot het inlevingsvermogen en de empathie en kinderen geven aan het leuk te vinden.
Volgens Kleeman kanVR een waardevol hulpmiddel zijn. Het vergroot het inlevingsvermogen en de empathie en kinderen geven aan het leuk te vinden.
Pedro de Bruyckere ziet ook zeker mogelijkheden betreft VR in het onderwijs maar heeft het ook over de overbelasting van leerlingen. Een leerling kan door verkeerd gebruik van VR overdonderd worden door teveel indrukken en daarmee teveel informatie zegt hij.
Willem-Paul Brinkman heeft verschillende experimenten gedaan met simulaties. Bij het leren spreken in het openbaar kwam uit dat deelnemers het leerproces positiever ervaren als ze met een denkbeeldig publiek werken. Volgens Brinkman zijn dit soort simulaties heel goed voor mensen om het geloof in het eigen kunnen te verbeteren. "VR helpt mensen om dat geloof in zichzelf langzaam op te bouwen in een veilige situatie, waardoor ze uiteindelijk dingen durven die ze eerder altijd probeerde te ontwijken. "
Willem-Paul Brinkman heeft verschillende experimenten gedaan met simulaties. Bij het leren spreken in het openbaar kwam uit dat deelnemers het leerproces positiever ervaren als ze met een denkbeeldig publiek werken. Volgens Brinkman zijn dit soort simulaties heel goed voor mensen om het geloof in het eigen kunnen te verbeteren. "VR helpt mensen om dat geloof in zichzelf langzaam op te bouwen in een veilige situatie, waardoor ze uiteindelijk dingen durven die ze eerder altijd probeerde te ontwijken. "
- Artikel: Virtual Technologies Trends in Education
De introductie van virtuele of
versterkte realiteit had verschillende beperkingen: het was duur, het had
slechte ergonomie, of impliceerde te veel werk om de inhoud te creëren. Recente
technologische innovaties, waaronder de snelle toename van smartphones door de
samenleving, hebben de toegang tot virtuele realiteit vergemakkelijkt en de
realiteit voor iedereen uitgebreid. Daarnaast investeren grote bedrijven om
deze technologieën in de komende jaren te verbeteren. Educatieve instellingen
zullen profiteren van betere toegankelijkheid voor virtuele technologieën; Dit
zal het mogelijk maken om te leren in virtuele omgevingen die onmogelijk zijn
om te visualiseren in fysieke klaslokalen.
In dit artikel wordt een
uitgebreid begrip gegeven van virtuele en augmented reality en gesproken over de mogelijkheden om deze technologieën in
het onderwijs te gebruiken. Het benadrukt wat de voordelen en beperkingen zijn van het gebruik van virtuele technologieën in het onderwijs.
360º video's zullen een groter
gevoel van onderdompeling veroorzaken bij het gebruik van sociale netwerken.
Nieuwere smartphones integreren camera's waarmee 360º video's en afbeeldingen
kunnen worden gemaakt, zodat de mogelijkheid van gebruikers die virtuele
realiteit inhoud creëert echt is.
Het gevoel om overal te zijn, maakt inhoud aantrekkelijker,
vriendelijker en interessant, maar het is de vergemakkelijking van het creëren
van inhoud door de gebruikers, wat het potentieel gebruik van VR / AR op het gebied
van onderwijs vergroot.
Inhoud is nodig om VR / AR
aantrekkelijker te maken. Facebook360 is een Facebook-gemeenschap die erop gericht
is om anderen weer te geven hoe je interactieve 3D-video's kunt maken (https://facebook360.fb.com).
Het is belangrijk om effectieve
instructie ontwerpen te begrijpen voor een betere integratie van VR / AR.
Samenvattend zijn er 4 belangrijke aspecten van de voordelen van het gebruik van VR:
- Virtuele technologieën verhogen de motivatie en betrokkenheid van studenten.
- Virtuele technologieën maken een constructivistische aanpak van leren mogelijk.
- Virtuele technologieën zijn nu betaalbaar en toegankelijk en er zijn geen complexe apparaten nodig.
- Virtuele technologieën bieden meer interactie dan conventionele leermiddelen. Deze onderdompeling maakt het mogelijk om in realistische omgevingen te experimenteren.
Samenvattend zijn er 4 belangrijke aspecten van de voordelen van het gebruik van VR:
- Virtuele technologieën verhogen de motivatie en betrokkenheid van studenten.
- Virtuele technologieën maken een constructivistische aanpak van leren mogelijk.
- Virtuele technologieën zijn nu betaalbaar en toegankelijk en er zijn geen complexe apparaten nodig.
- Virtuele technologieën bieden meer interactie dan conventionele leermiddelen. Deze onderdompeling maakt het mogelijk om in realistische omgevingen te experimenteren.
Reacties
Een reactie posten