Literatuuronderzoek 2

Artikel: Nokia staakt ontwikkeling VR camera (10-10-2017):


Dit ivm tegenvallende belangstelling voor VR. Forse prijzen en karig aanbod van goede VR games zijn vermoedelijke redenen waarom consumenten nog niet in de rij staan om een VR head set aan te schaffen.



Artikel: PO Raad: versnellingsvraag leidt tot uitgewerkte VR les in wikiwijs over het ZONNESTELSEL (19-9-2017):
Versnellingsvragen zijn vragen waar diverse schoolbesturen tegenaan lopen bij de ontwikkeling of implementatie van ICT in het onderwijs


Een “online-wiki” vol inspiratie en praktische tools om lessen te verrijken met AR en VR, waarbij niet het middel maar het doel centraal staat.
De les is ontwikkeld door medewerkers en leerlingen van Ambion (scholengemeenschap Friesland) met ondersteuning van Kennisnet en de PO-Raad.
Het ontwikkelde lesmateriaal gaat over het zonnestelsel en heeft al doel om het “diep leren” te stimuleren. Diep leren is een intensieve leerervaring waar door het brein de lesstof beter onthoudt. Omdat het brein door VR verschillende prikkels krijgt, ontstaat een diepe leerervaring die niet alleen leerzaam, maar ook nog eens erg leuk is.


Link naar VR les over het zonnestelsel:
https://maken.wikiwijs.nl/98226/Virtual_reality_en_augmented_reality_in_het_onderwijs#!page-3097735


Link naar arrangement bedoeld voor docenten in PO/VO. Je vindt hier een verzameling VR-filmpjes. De filmpjes zijn globaal per vak geordend.
https://maken.wikiwijs.nl/82180



Artikel: A literature review on immersive VR in education: State of the art and perspectives (april 2015, Laura Freina, Michela Ott)


VR is gebaseerd op 3 principes: levensecht, interactief, betrokkenheid vergrotend.
De term VR is voor het gebruikt in de jaren 60, terwijl aan het begin van de 19e eeuw al de eerste 360 graden muurschilderingen verschenen.
VR geeft de gebruiker de mogelijkheid om zich in een niet van echt te onderscheiden wereld te begeven. Non physical world.
VR richt zich meestal op twee van onze 5 zintuigen, horen en zien. Sommigen VR ervaringen richten zich ook op voelen en ruiken.
VR in het onderwijs kan leerlingen motiveren en interactief leren vergroten. Onderzoek heeft aangetoond dat door VR leerlingen makkelijker lesstof tot zich nemen onafhankelijk van of ze visueel, auditief of kinesthetisch ingesteld zijn.
VR biedt leerlingen de mogelijkheid om te experimenteren in een “niet-veilige” omgeving. Waarbij ze wel te maken krijgen met emoties die deze wereld oproept, maar niet blootgesteld worden aan de echte “boze” wereld.
Hieronder staan een aantal situaties waarbij VR gebruikt zou kunnen worden:

  • Reizen in de tijd; lln maken kennis of experimenteren met verschillende historische gebeurtenissen
  • Reis door de ruimte, kennis maken met het zonnestelsel
  • Kennis laten maken met “gevaarlijke” situaties; leerlingen ervaren psychische en fysieke stres 
Conclusie: Vr biedt een hoop mogelijkheden voor het onderwijs om kennisopname te vergroten. Leerlingen hebben de mogelijkheid om zich in een niet van echt te onderscheiden wereld te begeven.
Meeste onderzoeks resultaten van VR in het onderwijs zijn vooral afkomstig uit hoger onderwijs of volwassen onderwijs, minder uit onderzoeken die gericht zijn op jonge leerlingen.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Experimenten