Literatuuronderzoek 1
Onderzoeksverslag: Virtual reality in het
geschiedenisonderwijs
student: R.Monsees HAN Studierichting: voltijd geschiedenisopleiding.
Hoofdvraag:
Hoe kan virtual reality bij een geschiedenisles toegepast worden om ervaringsleren over het Colosseum bij onderwijsassistenten niveau vier leerjaar drie te bevorderen?
Hoe kan virtual reality bij een geschiedenisles toegepast worden om ervaringsleren over het Colosseum bij onderwijsassistenten niveau vier leerjaar drie te bevorderen?
Deelvragen:
Hoe kan mijn virtual reality les eruitzien op basis van criteria aangedragen door experts en literatuur?
Wat zijn de ervaringen van de leerlingen over de les met virtual reality?
Hoe heeft de
docent de les met virtual reality ervaren?
Uit een Zweeds onderzoek naar het gebruik van virtual
reality bij de bestudering van het heelal is er gebleken dat een merendeel van
de studenten positief tegenover het gebruik van virtual reality staat als
leermiddel (Hussein, 2015).
Een
leerlinge uit het onderzoek zegt hierover het volgende:” Since a lot of people
learn better with emotions, so here when you see the earth you can instantly
associate it and might help you learn better, it’s really nice’’. Zij
ziet duidelijk de voordelen in van het leren met virtual reality, dit zorgt
ervoor dat er makkelijker associaties komen bij de lesstof.
Virtual reality kan voldoen aan een van de basisbehoeften
van leerlingen namelijk autonomie (Geerts & van Kralingen, 2014). In een
virtuele wereld kunnen de leerlingen zelf kiezen wanneer zijn naar bepaalde
plekken gaan of bepaalde informatie tot zich nemen, zij houden de controle in
plaats dat zij een filmpje moeten volgen. Dit is een van de drie pijlers voor
een krachtige leeromgeving waarin leerlingen prettig kunnen leren
Specifiek voor het vak geschiedenis kan virtual reality
een enorm voordeel hebben: het is door middel van virtual reality mogelijk om
overal ter wereld rond te gaan kijken (Pijpers, 2016). De mogelijkheid om op
een ‘realistische’ manier een gebouw of een gebeurtenis te kunnen ervaren heeft
hierbij een meerwaarde.
Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat virtual
reality het empathisch vermogen beter ontwikkeld (Pijpers, 2016).
Door middel van een virtual reality app konden mensen
zien wat de leefomstandigheden zijn van kind vluchtelingen in de
oorlogsgebieden in Syrië. Juist deze virtual reality kijkers bleken veel meer
mee te leven en meer begrip te tonen dan de mensen die het filmpje alleen maar
via een beeldscherm hadden gezien.
De impact van deze filmpjes op mensen zijn een potentiële
meerwaarde om virtual reality bij het (geschiedenis)onderwijs te betrekken.
De Belgische pedagoog Pedro de Bruyckere zegt hierover
het volgende: Toch is de grote visuele impact van VR een sterke factor die kan
helpen om lesstof beter tot je te nemen. Aanschouwelijkheid is een belangrijk
principe in het onderwijs. Dingen zelf beleven helpt om lesstof te onthouden
(Pijpers, 2016). Juist de koppeling tussen ervaring en emotie komt in de
bovenstaande voorbeelden duidelijk naar voren. In de literatuur wordt dit
ervaringsleren genoemd (van der Veen & van der Wal, 2011).
De Amerikaanse psycholoog Kolb is degene die als eerste
heeft gesproken over de term ervaringsleren (van der Wal & van Veen, 2011),
volgens hem is een concrete ervaring een duidelijke voorwaarde om kennis op te
doen.
Daarbij moet wel gezegd worden dat er bij leren meer komt
kijken dan alleen de ervaring mee te maken. Na deze ervaring moet er gereflecteerd worden door de
lerende, dit kan gebeuren door het nadenken over verschillende perspectieven of
te kijken naar observaties. Na deze reflectie moeten de nieuwe ervaringen
worden geplaatst in kaders van de bestaande theorie van de leerlingen. In de
laatste stap moeten de leerlingen de nieuwe theorieën gaan toepassen in nieuwe
probleemsituaties. Over het algemeen is het vak geschiedenis in de les erg
moeilijk te ervaren. Door middel van virtual reality is het mogelijk om de
leerlingen de geschiedenis wel te laten ervaren waardoor dit een meerwaarde
heeft in het geschiedenisonderwijs.
Nadelen VR:
Vanuit het artikel ‘virtual reality in het onderwijs’
komt naar voren dat het erg gemakkelijk is om door virtual reality overbelast
te worden (Pijpers, 2016).
Kolb spreekt bij het ervaringsleren over een duidelijke
koppeling tussen de ervaring die een leerling opdoet en de reflectie die na
deze ervaring plaats moet vinden (van der Veen & van der Wal, 2012). Een
duidelijke zwakte in dit systeem is het feit dat deze reflectie van
fundamenteel belang is, zonder deze reflectie is het niet mogelijk om de nieuwe
begrippen of concepten te integreren en deze toe te passen. Het moet daarom
voorkomen worden dat de docent onvoldoende aandacht besteedt aan de reflectie,
dit kan een nadeel zijn van virtual reality in het onderwijs en dient daarom
voorkomen te worden.
Een nadeel van virtual reality is dat het niet geschikt
is voor iedereen. Sommige mensen ervaren namelijk het fenomeen dat motion
sickness heet, mensen worden dan duizelig door virtual reality.
Het TPACK-model was het uitgangspunt; (de specifieke
deskundigheid van de leraar om de kennis en de vaardigheden die bij een
vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren
aan de leerling met behulp van ict. technische kennis, didactische
kennis en inhoudelijke kennis- kennisnet, 2014)
Didactiek VR in de
les in 11 stappen:
1. Een
korte terugblik van de lesstof.
2. Korte
introductie over het virtual reality programma
3. Leerlingen
krijgen uitleg over het verloop van de les
4. Intro
over inhoud van de les
5. Strategieën
oefenen met de leerlingen.
6. Lezen
van teksten (Individueel)
7. Hierna
gaan de leerlingen aan de slag met virtual reality.
8. Wanneer
leerlingen klaar zijn met hun virtual reality ervaring, dan krijgen zij
reflectievragen
9. Hierin
moeten de leerlingen samenwerken om de opdracht te voltooien.
10. Er
moet aandacht zijn voor het groepsproces.
11. De
periodieke terugblik door de docent; met de leerlingen kijken naar hun eigen
leerproces.
Een belangrijk item wat uit dit onderzoek naar voren is gekomen is dat men ná de virtuele ervaring altijd moet reflecteren zodat nieuwe ervaringen geplaatst worden in kaders van de bestaande theorie van de leerlingen. Zonder deze reflectie is het niet mogelijk om de nieuwe begrippen te integreren en deze toe te passen.
Reacties
Een reactie posten